Friday 20 May 2011

SIGMA GAMIS Anjur Forum Sinergi Kasih Ibu


Forum Sinergi Kasih Ibu anjuran Srikandi Gerakan Muslimat Muda (SIGMA) GAMIS jelas memberi manfaat kepada para hadirin dari pelbagai pelusok kawasan yang meluangkan masa mendengar amanat dan buah fikiran. Panel yang dijemput adalah Puan Wardina Safiyyah (Personaliti TV3), Ustaz Rohidzir Rais (Pendakwah bebas dan penulis buku PTS Publisher) dan YB Dr Halimah Ali (Exco Pembangunan Insan Selangor Darul Ehsan) manakala Saudari Nadzirah Abu Bakar sebagai moderator forum merangkap Pengerusi SIGMA.

Forum ini diadakan di Masjid Teras Jernang, Bangi dan dirasmikan oleh YB Dr Shafie, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bangi. Usai tayangan multimedia hasil kerjaku yang tak seberapa, forum dimulakan dengan perkongsian hebat dari Puan Wardina. Beliau sangat menekankan kepentingan mengajar anak mengenai emosi, nafsu dan memberitahu sebab musabab perintah Allah. Tambah beliau pengajaran lebih berkesan apabila dapat mendidik dalaman anak-anak bukan mengajarkan mereka ilmu mengeja, fizikal atau luaran semata-mata.

Ustaz Rohidzir Rais mencadangkan kursus keibubapaan perlu dititikberatkan walau masih belum berkahwin. Beliau turut mengulas bagaimana seorang isteri mithali itu tidak cukup jika hanya BAIK tanpa berjiwa berani sepertimana Asiyah yang berjaya merubah fikiran firaun dan mendidik Nabi Musa. Katanya lagi, selain BERANI, perlu juga ada nilai SABAR, ILMU, TELADAN, AMANAH, REDHA, dan IKHLAS.

Misi kerajaan negeri Selangor adalah pembangunan modal insan di bawah seliaan YB Dr Halimah Ali. Beliau yang mempunyai 6 orang anak 4 daripadanya menceburi bidang perubatan melihat pembangunan insan adalah teras paling penting dalam masyarakat bagi membentuk Baldatun Toyyibatun wa Rabbunghafur. Pembangunan insan adalah berpandukan 5 perkara iaitu SPIES - SPIRITUAL, PHYSICAL, INTELLECTUAL, EMOTIONAL, dan SOCIAL.

Forum yang berakhir pada kira-kira jam 11.30 malam cukup memberi manfaat buat bakal-bakal ibu yang rata-ratanya dari kampus UKM, UPM, USIM, UM, UIA, KPTM dan lain-lain. Pertemuan bersama sahabat-sahabat seperjuangan merentas kampus di program kami bersama ini sungguh manis!


p/s: syukur dapat siapkan dan tayangkan video perasmian. ^_^

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI

1 comments:

daud.montak.zakaria said...

Mana video multimedianyer...cuba upload nak tengok....

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms