Saturday 28 May 2011

Bengkel Adobe Photoshop ISIUKM

Tanggal 25 Mei 2011, memenuhi jemputan Saudara Hilman Iqbal Rusli, pimpinan Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM) untuk mengajar software adobe photoshop bersama 2 lagi tenaga pengajar iaitu Saudara Aiman Zafri Aminuddin dan Saudari Rahmah Mastura. Saya tiba lambat kerna terpaksa menghadiri mesyuarat. Jumlah peserta tidak kurang ramainya iaitu 22 orang. Tidak seramai ini ketika era kepimpinanku dalam ISIUKM tahun lalu selaku Timbalan Lajnah Informasi & Penerbitan. Tahniah buat kepimpinan ISIUKM!

Adobe Photoshop merupakan software yang digunakan untuk membuat poster, banner dan sebagainya yang lazim digunakan untuk publisiti sesuatu program. Bagi yang lebih 'advance' software Adobe Illustrtaor adalah pilihan terbaik. Bercerita mengenai software Adobe Photoshop ini, saya berminat untuk menguasai software ini sejak di menengah atas dek keterujaan melihat design poster yang hebat. Mendapat didikan formal di Kolej Matrikulasi Johor dalam subjek Sains Informatik sehingga menjuarai pertandinagn poster anjuran perpusatakaan Pendeta Zaaba KMJ. Waktu cuti yang panjang sebelum mendaftar sebagai mahasiswa UKM, saya gunakan dengan sebaiknya dengan mencuba dan mencuba juga memahirkan diri membuat poster dan video. Pertama kali menyumbang di UKM adalah ketika Muktamar Sanawi ISIUKM ketika di tahun pertama. Seterusnya bermulalah perjalanan hidup di UKM sebagai 'designer' di PMFST, Kelab Geologi, ISIUKM dan kini PMUKM.


Menguasai bidang ini merupakan satu pulangan yang baik perjalanan hidup, tidak hanya di kampus semata, pastinya akan diperlukan diluar kampus nanti. InsyaALLAH moga beroleh manfaat dan diredhai Allah. Gunakanlah dan mahirkanlah apa yang dipelajari untuk Islam yang utamanya.


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms