Friday 15 April 2011

Penulisan Ilmiah - Satu Cabang Intelektual


Mahasiswa sering dikaitkan sebagai golongan intelektual. Golongan yang segar pemikirannya dan jentera otaknya sentiasa mampu berfikir secara kritikal. Hal ini kerana, mahasiswa merupakan golongan berilmu dan mampu berfikir merentas segenap sudut perkara. 

Pentafsiran keilmuan dan intelektualnya mahasiswa adalah menerusi buah penanya yang mampu menggambarkan tahap pemikiran. Penulisan ilmiah tidaklah setakat mencakupi bidang berkait dengan kursus pengajian saja tapi boleh merangkumi apa jua perkara berkaitan negara, ekonomi melalui sejauh mana pembacaan dan kajian.'Standard' mahasiswa sepatutnya mampu menulis untuk melahirkan ide-ide atau penerangan kepada masyarakat.

Majalah UKM pada kali ini menggalakkan mahasiswa UKM menghantar penulisan ilmiah untuk perkongsian bersama. Sesuai dengan 'title' mahasiswa, tidaklah terhad kepada karya bersifat seni malah mampu kepada penulisan ilmiah.

Suka untuk saya kongsikan penulisan yang dihasilkan sebelum ini. Sekadar berkongsi, & masih lagi perlu dibaiki : Kaitan Geologi Dengan Al-Quran, Telaga Zam-zam : Akuifer Terbaik Dunia, dan Aplikasi Media Untuk Islam.

BERSAMA MAHASISWA MEREALISASI VARSITI

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms